Manipulointi netissä

Yritykset, etenkin markkinointi- ja viestintätoimistot sekä julkiset yhteisöt käyttävät merkittäviä summia rahaa netissä tapahtuvan keskustelutoiminnan manipuloimiseen. Ilmiö on vanha, mutta mitään merkittävää tutkimustietoa asiasta ei ole laajemmin julkaistu. Summat ovat kuitenkin etenkin jenkkien suurilla markkinoilla todella merkittäviä.

Eri asteista manipulointia voi tehdä myös kaikissa kohtuullisen arvokkaissa tai erikoisissa tuotesegmenteissä, kuten keittiöt, uima-altaat, järjestelmäkamerat, pölynimurit, koirat, jne… Lista on loputon.

Tietääkseni Suomessa ei ole toistaiseksi yhtään viestintätoimistoa, joka olisi tähän markkinointitapaan profiloitunut, joten kyseessä olla selkeä markkinarako. Suurin ponnistus liiketoiminnan kehittämisessä on tietysti tuotteen, eli markkinointiviestin, myyminen, koska tulosten mittaaminen on hyvin epätarkkaa. Toimiva tuotteen hinnoittelumalli voisikin rakentua johonkin myyntilukujen kehitykseen tms.

Yrityksen perustaminen tähän liiketoimintaan on kohtuullisen helppoa – tarvitaan vain läppäri ja nettiyhteys. Sen jälkeen perustetaan eri keskustelufoorumeille joukko nimimerkkejä ja kirjoitellaan hieman yleispätevää ja ei-kantaa-ottavaa hölinää ainakin puolisen vuotta. Näin saavutetaan muiden keskustelijoiden luottamus, jonka jälkeen voikin alkaa kehua uuden robotti-ruohonleikkurin ihmeellisiä ominaisuuksia.

Klassisin esimerkki asiasta on osakekurssien manipulointi, jota tapahtuu joka päivä myös Suomen pienillä osakemarkkinoilla. Pitkäjänteisintä työtä tässä lienee tehnyt Suomessa Seligsson, jonka mainos ilmestyy salamannopeasti mihin tahansa sijoitusrahastoja koskevaan keskusteluketjuun.

’Itse fanitan Seligsonia, ja suosittelisin sitä kyllä teidän juniorillekin.’

Jos itse tekisin vaikkapa rahoitusmarkkinoiden toiminnasta lopputyötä, olisi tämä tutkimusaiheena mitä mielenkiintoisin. HEXissä noin kolmasosa osakkeista on sellaisia, joiden vaihto on erittäin pientä.

Toimisiko NEIPin tapainen case?

Mitä jos lanseeraisi huolellisen suunnittelun jälkeen markkinahuhun, että Talvivaaran kaivososakeyhtiön bioerotteluprosessi ei toimi?

Oma lukunsa manipuloijista ovat kiinteistövälittäjät, joilla on viimeisen vuoden aikana ollut tavattomasti aikaa istua päätteen ääressä perustelemassa, miten suomalaiset kipsilevyhökkelit revitään käsistä ja hinta sen kuin nousee loputtomiin.

Mikä on tarinan opetus? Aina, kun asiaan liittyy mikä tahansa taloudellinen intressi, netti on informaatiolähteenä tavattoman epäluotettava.

Advertisements
Published in: on tammikuu 5, 2010 at 5:23 pm  Comments (10)  

The URI to TrackBack this entry is: https://octavius1.wordpress.com/2010/01/05/manipulointi-netissa/trackback/

RSS feed for comments on this post.

10 kommenttiaJätä kommentti

  1. Todettakoon tässä kuitenkin, että Nintendon laatuun voi lähes poikkeuksetta luottaa 🙂

  2. Nyt on otettava hieman kantaa, ettei vainoharha karkaisi käsistä.

    Ei ole epäilystäkään, etteikö jotkin yritykset pyrkisi tuomaan tuotteitaan esiin myös mainitsemasi kaltaisen foorumipostittelun kautta. Sen teho onkin sitten vähän kyseenalainen ja mielestäni soveltuu lähinnä tuotteisiin, joilla ei juuri muuten ole mahdollisuuksia päästä pinnalle.

    Kehitellessäni sivustolleni juttuja, tulee aina välillä käytyä netin kaatopaikalla, Suomi24 -keskustelualueella katsomassa mistä väki puhuu. Paikka on siitä hyvä, että siellä todellakin tällaista vedättämistä tapahtuu oikeastikin; tosin niin huonosti, että se paistaa läpi välittömästi.

    Esimerkiksi eläkevakuutuskauppiaat kunnostautuivat siellä männävuosina aina välillä kirjoittamalla idioottimaisia kehuskeluviestejä omista työnantajistaan ja tuotteistaan. Tätä siis tapahtuu, siitä ei ole epäilystäkään. Kuitenkin, markkinoiden ollessa näin pienet, ei todennäköisesti ole missään määrin kannattavaa laittaa sitä mainostoimiston harteille.

    Asiassa on kuitenkin toinenkin puoli, nimittäin yritysten ja tuotteiden aidot ”fanit”, joihin näköjään olet myös törmännyt.

    Mitä Seligsoniin tulee, niin kuulun itse juuri näihin, jotka yrityksen tuotteita kannattavat ja tuovat sen esiin keskustelussa.

    Miksi se on niin ylikorostunut joissakin keskusteluissa johtuu luultavasti siitä, että se on todellakin ainoa rahastoyhtiö Suomen markkinoilla joka tarjoaa indeksirahastoja. Menemättä sen kummemmin indeksirahastoihin, ei tässä tällöin ole mielestäni mitään ihmettelemistä tämän firman osalta. Kyseessä on markkinoiden ainoa kuluttajapuolella toimiva yritys tällä sektorilla.

    Koska tuote/tuotteet selkeästi eroavat hinnallaan edukseen muista samankaltaisista tuotteista, on selvää että ihmiset siitä pitävät.

    Kyseessä on vanha ja perinteinen puskaradio, joka on sitä parasta ja tehokkainta markkinointia.

    Samalla periaatteella on Apple vallannut sijaa tietokoneillaan; keräämällä uskomattoman vahvan fanijoukon, joka aktiivisesti käyttää tuotetta ja puhuu sen puolesta. Toki tällaisen lojaaliuden saavuttaminen vaatii myös sen, että tuote on aidosti hyvä. Muuten ei kehu pitkälle kanna.

    Aitojen fanien voimaa ei pidä aliarvioida.

    Ymmärrän, että tartuin tässä artikkelin vähäpätöisimpään kohtaan ja teen tikusta asiaa, mutta pakosta se pisti silmään.

  3. …heh… ja tulihan se kehuposti Seligsonista tännekin salamannopeasti 😀

  4. En yhtään ihmettele, jos sama pätee osittain myös netissä käytävään keskusteluun maahanmuutosta.

  5. Itse rahoitusta opiskelleena tunnen paikallisia markkinoita jonkin verran. Seligsson on poikkeuksellinen, sillä se on muita halvempi. Kun on halvin, on myös tilastollisesti paras, koska muut myyntiargumentit eivät takaa mitään tulevaisuuteen.

    En tiedä minkälaisia myyntipuheita olet lukenut, mutta havaintosi voi olla myös väärä tulkinta.

    Käytän etenkin vanhempiin miehiin aika agressiivista myyntiargumentointia suositellessaan heille sijoitusinstrumentteja, koska he ovat usein aika pihalla asioista, mutta eivät siltikään taivu helpolla uskomaan mitään uutta.

    Toinen asia, mikä liittyy kirjoitukseesi on poliittinen markkinointi. Se on ehkä räikeintä keskusteltaessa tiettyillä kepulaisilla palstoilla maataloustuista. Aluksi saa kirjoittaa mitä tahansa tukikielteistä, ei saa vastaukseksi kuin avutonta haista paska argumentointia. Sitten tulevat tietyt nimimerkit, jotka pyrkivät kumoamaan väitteet järkevästi tai vielä useammin pyrkivät suoraan hyökkäämään kirjoittajan uskottavuutta vastaan varsin ammattimaisella otteella. Kun yhä pyrkii pitämään keskustelun raiteillaan, tulee poikkeuksetta lopulta koko viestiketju häviämään.

  6. Hmm – nyt on ammattilaisia paikalla. Korjaan pari ilmeistä väärinkäsitystä.

    Ainostaan kehuin Seligsonin Suomessa vielä kärjessä olevaa viestintästrategiaa. En todellakaan ottanut tai edes halua ottaa kantaa tuotteisiin.

    Poliittinen argumentointi tai jauhaminen jostain maahanmuutosta ei tähän aiheeseen mielestäni kuulu millään tavalla. Kyse ei ensisijaisesti ole kenenkään taloudellisesta edusta, vai?

    Muuten taisin osua (taas kerran) arkaan aiheeseen ja kehottaisin oman IQ:ni (öpaut sama mitä nostan penkiltä) sanelemana seuraavaa. Miettikää todella tarkkaan kommenttejanne, jos Teillä on taustalla jokin edellä kuvattu intressi. Tämä on aika paljon yritysmaailmaa nähneen ystävällinen neuvo.

    Kiitos.

    p.s. Itse suosin Boschia.

  7. Mihin perustat väitteesi siitä, että Seligson mainostaisi keskustelupalstoilla?

    Hyvät (tai ainakin sellaisiksi luullut) tuotteet vain yleensä saavat kehuja käyttäjiltään, itse en tosin heidän rahastoihinsa ole sijoittanut. Eräs toinen vastaava suosittu pulju alan palstoilla on Nordnet, jota usein suositellaan osakevälittäjäksi sen alhaisten palkkioiden ansiosta.

  8. ””Muuten taisin osua (taas kerran) arkaan aiheeseen ja…”

    Ei tämä minulle ainakaan mikään arka paikka ole. Mielestäni teit vain virhearvion artikkelin tässä kohdassa ja osoitit, että et tunne yritystä ja sen toimintatapoja; eli vähäinen massamainostus ja painotus puskaradiolla. Tämä taktiikka toimii jo esilletulleista syistä johtuen.

    Nostan ilmeisesti penkistä huomattavasti vähemmän kuin sinä, koska tämä:

    ”…kehottaisin oman IQ:ni (öpaut sama mitä nostan penkiltä) sanelemana seuraavaa. Miettikää todella tarkkaan kommenttejanne, jos Teillä on taustalla jokin edellä kuvattu intressi. Tämä on aika paljon yritysmaailmaa nähneen ystävällinen neuvo.”

    … ei oikein uponnut jakeluun, että mitä hait?

    Omassa taustassani ei mitään erikoisia intressejä ole, muuta kuin tyytyväinen asiakkuus.

    Sivustollanikin paasaan aina välillä indeksisijoittamisesta ja tällöin tulee pakostakin puheeksi Seligson. ETF:ien kautta voi toki hoitaa saman homman, mutta peruskuluttajalle yksinkertaisuus on tärkeää, joten jätän sen yleensä vähemmälle.

    En saa Seligsonin suosittelusta mitään palkkiota, vaikka ehkä pitäisi tällä menolla. Pitäneekin kysyä, josko ryhtyisivät sponsoriksi.

    Niin uskomatonta kuin se onkin, niin joskus vain haluaa auttaa muita löytämään vastinetta rahoille.

    Artikkelin muihin kohtiin minulla ei hirveästi ole sanottavaa, koska omaan silmääni se näyttää hyvin mietityltä kokonaisuudelta.

    Yhteiskuntakritiikkisi on hyvää (joskin äärimmäisen kärjistettyä ja mustavalkoista), ja uppoaa usein syvälle, mutta ei ne arvelut joka kohdassa oikeaan osu.

    Siitä pointsit kotiin, että osaat kyllä herättää ajatuksia ja saat miettimään, joka kai se perimmäinen tarkoitus on.

  9. Mihin perustat väitteesi siitä, että Seligson mainostaisi keskustelupalstoilla?
    Perustan sen kahteen asiaan.
    1. Tunnen viestintäalaa ja sen toimintatapoja.
    2. Seuraan töissä talousuutisia ja vapaa-ajalla myös verkkokeskustelua sijoittamiseen liittyen niin kotimaisissa kuin ulkomaisissa medioissa siinä määrin kuin se muun ajankäytön ohessa on mahdollista.

    Olen tehnyt sen johtopäätöksen/arvauksen noista lähtökohdista. Voin olla myös täysin väärässä. Mielenkiintoista, että juuri kyseinen yritys (jota en siis tunne) herättää näin paljon intohimoja etenkin, kun koko kirjoituksen varsinainen pointti oli jotain aivan muuta.

    Mutta lopputulemanahan voisi sanoa, että keskustelu ja ajatustenvaihto on aina positiivista.

    “…kehottaisin oman IQ:ni (öpaut sama mitä nostan penkiltä) sanelemana seuraavaa. Miettikää todella tarkkaan kommenttejanne, jos Teillä on taustalla jokin edellä kuvattu intressi. Tämä on aika paljon yritysmaailmaa nähneen ystävällinen neuvo.”

    … ei oikein uponnut jakeluun, että mitä hait?

    Se oli kiireessä kirjoitettu puujalkavitsi itsestäni ja ehkä myös tästä blogista. Ei sen kummempaa.

  10. Noinhan toimitaan myös esimerkiksi poliittisissa asioissa. Tuntuu, että on olemassa palkattuja ”keskustelijoita” tai sitten joillakin on vain liikaa aikaa ja omasta mielestään elämäntehtävä.

    Otetaan yhtenä esimerkkinä vaikka sellainen aihepiiri kuin liikenne. Jos vaikka hyysärin tai jonkun muun veppiin tulee joku uutinen joka koskee liikennettä jotenkin, ei mene kuin 0,42 sekuntia kun siellä on ensimmäinen mussuttamassa miten espoolaiset katumaasturit aiheuttivat ilmastonmuutoksen ja ruuhkamaksu pelastaisi maailman ja miten ”hesalaiset” eivät osaa ajaa, kun kolaroivat jokainen ainakin viidesti päivässä.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: