Kaupunkikatsaus – vuodet 2011-13

Olen saavuttanut masokismin kiistattoman ääripisteen ja kahlannut läpi melkein kaikkien Suomen suurimpien kaupunkien talousarviot vuosille 2011-13. Sivuja tuli ainakin kursorisesti selattua arviolta 3500 ja saavutuksen merkittävyyttä lisäsi netistä ladattujen tiedostojen lukeminen putkella.

Talousarvioissa esitetyt suunnitelmat ja esitystavat ovat äärimmäisen sekavat. Mitään loogista rakennetta ei ole, tekstit ovat keskenään epäjohdonmukaisia ja niistä kuvastuu se, ettei niitä ole kenenkään tarkoitus lukea tai ainakaan ymmärtää.

Voin myöntää, ettei tiivistelmän tekeminen ole helppoa, mutta yritetään. Seuraavassa on esitetty pääkohdat kaupunkiemme näkymistä lähinnä talouden näkökulmasta.

Toimintarakenne on sekava.

Kaikki kaupungit perustavat liikelaitoksia, tytäryhtiöitä, kuntayhtymiä ja vaikka mitä ihmeellisimpiä rakennevirityksiä, joiden tarkoituksenmukaisuudesta ei ainakaan maallikko pääse perille. Järjestelyiden tavoitteita ei käy mistään ilmi. Ainakin yksi selkeä lopputulos niillä on: vastuita ja velkoja on saatu siirrettyä kaupunkien taseiden ulkopuolelle. En tiedä onko tämä ollut järjestelyiden tarkoitus, mutta sellainen tunne tulee ainakin jos asiaa vertaisi vaikkapa pörssiyritysten vastaavan kaltaisiin järjestelyihin.

Ilmastonmuutos ja maahanmuutto tunkevat esiin joka paikasta.

Talousarvioita lukiessa tulee tunne, että kaupunkien perustehtävänä on vähentää hiilipäästöjä ja lisätä maahanmuuttoa sekä monikulttuurisuutta. Muilla asioilla ei niin paljon väliä ole. Esimerkiksi Kuopion talousarviossa esitetään hyvin huolestunut havainto: Karttulan kunnan liittäminen Kuopioon lisää Kuopion kaupungin hiilipäästöjä. Ok. Maahanmuuttajia kotiutetaan, palvotaan ja ylistetään mm. etappi-, para- ja polikliinisissä hankkeissa, mitä ihmeitä ne sitten mahtavatkin olla. Kyllä siinä luulisi jo kotiutuvan.

Lainamäärät kasvavat aivan holtittomalle tasolle.

Kolmen vuoden talousarvioissa Tampere ottaa keskimäärin 100, Kuopio 100, Lahti 50, Vantaa 100, ja Helsinki 400 miljoonaa euroa lisää lainaa vuodessa.

Ei huolen häivää, sillä onhan Kuntarahoituksella hyvä luottoluokitus ja korot ovat alhaisella tasolla.

Karmeinta luettavaa on Helsingin tuleva kehitys. Viherpiperryksen mukaisen politiikan mukaan maahanmuuttajia haalitaan kaksin käsin lisää ja samaan aikaan tuhotaan kaupungin rahoituspohja muuttamalla Helsingin Energia risunpolttolaitokseksi. Lopputuloksena on se, että Helsinki ottaa vuosikymmenen puolivälissä miljardin velkaa lisää vuodessa, siis olettaen että se enää lainaa jostain saa.

Kokoomuksen ja Vihreiden valtaapitävä idioottilauma siis ottaa muutaman vuoden kuluttua perheeni nimissä lainaa 8000 euroa vuodessa. Ok – katsotaan asiaa seuraavien kunnallisvaalien jälkeen.

Mutta kajastaa Helsingin toiminnassa valoakin. Olen nimittäin kuullut vahvistamattoman huhun, jonka mukaan Helsingin kaupungilla on meneillään palkittu ja Helsingin strategiassa vaikuttavuudessaan kärkeen nostettu hanke, joka sekä estää ilmastonmuutoksen että vähentää kaupunkiorganisaation kustannuksia merkittävästi.

Huhun mukaan Helsingin päiväkodeissa siirrytään käytäntöön, jossa paperiset käsipyyhkeet leikataan saksilla kahteen osaan. Kyllä se siitä lähtee.

Mainokset
Published in: on helmikuu 4, 2011 at 7:19 pm  Comments (9)  

The URI to TrackBack this entry is: https://octavius1.wordpress.com/2011/02/04/kaupunkikatsaus-vuodet-2011-13/trackback/

RSS feed for comments on this post.

9 kommenttiaJätä kommentti

  1. Arvokasta kirjoittelua jota tulee kehua! Linkittelen tätä muuallekin!

  2. Ave,
    Onpa hieno tulevaisuus edessä kunnissa, todella kaunista luettavaa. Olenko mä jotenkin yllättynyt tästä, no vittu en ole….
    Sama helvetin mokuttamispaska, ja ilmastomuutos-uskonto etenee kuin rutto.

    Tämä on jotain niin käsittämätöntä kollektiivista hulluutta, joka tarttuu kuin tauti ja kaikki luulee olevansa jotain helvetin maailman parantajia tässä puuhassaan. Säälittäviä keskinkertaisuuksia ne ovat kaikki, joita vetää nenästä mokuttajat ja ilmastokusipäät.

    Axel jo sanoi pojalleen sen kuuluisan lauseen: ”An nescis, mi fili,….jne.” Mikä on muuttunut?, ei saatana mikään. Yhtä vähällä järjellä tätäkin maata johdetaan, valitettavasti.

    Jos kuitenkin jotain muutosta tapahtuisi nyt huhtikuun vaaleissa, toivon sitä, rukoilen sitä, siis oikeasti rukoilen!

    Muuten tämä kaikki menee oikeasti täysin päin vittua, kuin naisten pyörän satula…. hah.

    Parabellum ja Amen.

  3. No, ainakin Otaniemen päiväkodista voin raportoida, että Espoossa ollaan oltu edelläkävijöitä tässäkin: pikkuisten käsipyyhkeet on leikattu kahtia jo vuodesta 2009 lähtien!

    Jos haluaisi penkoa liikelaitoksia, niin eikö ihan julkisista tiliotteista pääsisi jo alkuun:
    http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/yrityshaku/tilinpaatos.jsp

    Hinta: 10e/firma. Jaetaan liikelaitokset vapaaehtoisten kesken, 10e per nuppi ei ole paha.

  4. Koska keksitään se, että setelit leikataan niin, että yhdestä satasesta tulee kaksi satasta.

  5. Kuntien liikelaitokset ovat kyllä vihoviimeinen juttu. Ympäryskunnilla tehdään liikelaitoksia naapurikuntien kanssa suojaksi keskuskaupungin pakkoliitoshankkeilta.

    Paras-hankehan siellä taustalla kummittelee, josta en paljoa tiedä. Vaikuttaa vain aivan tarpeettomalta ylhäältäpäin tulevalta muutoskäskyltä joka innostanut kuntia tekemään näitä liikelaitosyritelmiä, eikä mitään järkevää alhaaltatulevaa parannusta.

    Kunnat voisivat reilusti yksityistää, ei tehdä omaa yritystä jolta on pakko ostaa, ja jonka päätösvalta katoaa virkamiehille.

    Siilinjärvellä liikelaitosprosessin on laittanut aikaisempi kunnanjohtaja. Sieltä ei tunnu löytyvän ketään, joka osaisi sen edut selittää, mutta kun homma on käynnissä niin se menee läpi väkisin. Ainakaan se ei hintoja alenna.

    Toivotaan, että päästään pian palveluseteleihin.

  6. Lahdessa on kaupungin omistuksessa (onneksi edelleen) energia ja vesilaitos, luonnollisesti nämä ovat omia yhtiöitään mutta aivan loistavia lypsylehmiä.

    Kuntien eri toimintojen yhtiöittämisen takana on osin myös tietojen salaaminen sillä niillä ei ole samanlaista julkisuusperiaatetta kuin kaupungin yksiköllä suoraan.

  7. Kiitos tästä, jälleen kerran. Olemme linkanneet talousasioissa blogiisi, olet kuitenkin ammattitaitoisempi tällä saralla.

  8. Kiitos katsauksesta kuntien taloustilanteeseen. Toimintasuunnitelmista ja budjeteista on kasvanut niin muhkeita ja monimutkaisia opuksia, että ihmisellä ei ole mahdollisuutta ottaa niistä selvää. Työryhmät tuottavat muistiopaperia verorahoilla ja himmentävät tavoitteet niin, ettei pystytä mittaamaan, onko ne saavutettu. Toteutuneesta ja arvioidusta tulevasta kehityksestä voidaan heittää summittainen valtuustojen tavoite:

    Minkä tahansa suomalaisen kunnan tavoitteena on ottaa paljon velkaa ja tehdä aiheesta niin sekavia raportteja, että tavoite hukkuu informaation määrään.

  9. Kiitos kommenteista.

    Ymmärrän kyllä talousasioita käsittääkseni helvetin hyvin, mutta kyllä tämä kuntatalouden raportointi on jotain aivan käsittämätöntä. Väitän, että tavallisella valtuutetulla ei ole mitään mahdollisuuksia saada relevanttia tietoa tästä tunkiosta. Kuntaliiton porukan voisi vaihtaa kokonaan aina viimeistä kahvinkeittäjää myöten, koska se käsittääkseni tätä hallinnoi ja ohjeistaa.

    Parhaat relevantit mittarit kuntien taloudelle ovat seuraavat: kuntakonsernin velka/asukas, verotulot/asukas ja veroaste sekä näiden ennustettu kehitys eri vaihtoehdoissa.

    Näiden lisäksi valideja asioita ovat valtionosuuksien kehitys (josta muuten itse pääperkelekään ei ota selvää) ja kunnan veronmaksajien määrän kehitys.

    Täytyy vielä koota asioita paremmin esille, koska kukaan muukaan sitä ei näköjään Suomessa tee.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: