Stubbin ja Thorsin viha ja sen kulttuurihistoriallinen tausta

Jos ihmettelette Alex Stubbin, Stefan Wallinin, Astrid Thorsin, etc. kaikin tavoin ilmaisemaa pohjatonta vihaa Suomea ja suomalaisia kohtaan, on ehkä syytä valottaa yhtä historiankirjoituksessa vaiettua ja piiloon lakaistua asiaa. Tällä vihalla on nimittäin selkeät kulttuurihistorialliset juuret suomenruotsalaisten rodunjalostusideologiassa.

Rotuhygieeninen liike lähti Suomessa liikkeelle 1900-luvun alussa ruotsinkielisten lääkärien keskuudessa, koska pelko syntyvyyden alenemisesta koettiin Suomen ruotsinkielisen väestön keskuudessa voimakkaana. Ruotsinkieliset pelkäsivät myös oman ylivertaiseksi koetun rotunsa laadullista huononemista suomenkielisen väestönosuuden noustessa. Hyvin tyypillistä ajattelua edusti esimerkiksi toimitusjohtaja Martti Pihkala eli Alexander Gummerus:

”Ryhtyessämme puhdistustyöhön, meidän on ehdottomasti riistettävä oikeus jatkaa sukua siltä ihmislajilta, jolta puuttuu kaikki edellytykset jättää kunniallisia jälkeläisiä… on olemassa erityisiä arveluttavia ihmisiä, jotka eivät välitä mistään muusta kuin omista nautinnoistaan (tarkoittaa suomalaisia). Näitä ihmisiä on tuo pitkätukkainen, leveälahkeinen jätkä, törkeäsanainen ja tavoiltaan vielä törkeämpi, joka meillä viime aikoina on tullut hyvin tunnetuksi…Rodunjalostuksen ensimmäinen ja tärkein edellytys on puhdas siveellinen käsitys sukupuoliasioista. Toinen edellytys – josta edellä on ollut puhetta – on puhdistustyön kunnollinen suorittaminen.” (Lähde: Pihkala – Minkälainen Suomi meidän on luotava, 1918).

RKP:n alkuaikojen vahva vaikuttaja Rolf Nordenstreng taas kirjoittaa teoksessaan Euroopan rodut ja kansat (1929) suomalaisista seuraavaa:

”Umpimielinen on ehkä sopivin sana kuvaamaan hänen luonnettaan. Kylmä, säälitön, joskus intohimoinen julmuus ei ole hänelle vierasta…Tämä rotu on häilyväinen ja vaihteleva ulkoiselta tyypiltään ja mielenlaadultaan. Olisi sen vuoksi liian pitkälle menemistä kieltää heiltä mahdollisuus idealismiin…Iho on himmeä, hiukan kellertävä…Pää näyttää yleensä suurelta ja kasvot ovat niinikään suuret, litteät ja kulmikkaat; kaula on lyhyt.”

Aivan ilmiselvä impivaaralaisen metsäapinan kuvaus. Tunnistan itseni: säälitön lyhytkaulainen ja häilyväinen litteänaama. Vain karvat ja haju puuttuvat.

Ensimmäiset rotuhygieeniset käytännön toimet toteutettiin luonnollisesti suomenruotsalaisella alueella, jolla terveyssisaret saivat tehtäväkseen valistaa väestöä rotuhygieniassa. Yhtenä tapana rohkaista parhaimpia suomenruotsalaisia perheitä oli jakaa äidinpalkintoja niille äideille, jotka miehiensä kanssa periytyivät terveistä (suomen)ruotsalaisista vanhemmista ja joilla oli ainakin neljä elinvoimaista, henkisesti ja ruumiillisesti tervettä, hyvinhoidettua 4-17-vuotiasta lasta. Äidinpalkintoja eli rahaa jaettiin suomenruotsalaisten keskuudessa vuosina 1920-25 648 kappaletta.

Tämän ruotsinkielisten luoman rotuohjelman luomalla pohjalla Suomessa tehtiin vuosina 1935-1970 yhteensä noin 11 000 pakkosterilisointia. Siis yli kymmenentuhatta. Kaasukammiot, 1930-luku, kaikuja menneisyydestä – anyone?

Tämä kulttuurihistoriallinen perinne on Stubbin, Thorsin, Wallinin, etc. ajattelun taustalla ja se näkyy heidän asenteessaan, ajattelussaan sekä toiminnassaan.

Huvittavinta asiassa on se, että nämä kusipäät vielä viitsivät vittuilla nimittämällä suomalaisia yksiselitteisesti ja kategorisesti rasisteiksi.

Lähteet: erikseen mainitut kirjat ja ©Internetix, Nettiradio Mikaeli / Heikki Myyryläinen 1998.

Disclaimer: pidän kielipolitiikkaa vähäarvoisena asiana ja kunnioitan lukuisia suomenruotsalaisia tuttaviani. Myötähäpeän kyllä heidän puolestaan osittain siksi, että nykyinen ThorsStubb-akseli onnistuu tuhoamaan ja lokaamaan koko puolueen ja sen joskus edustaman hienoja arvoja sisältävän humaanin liberalismin täydellisesti.

Mainokset
Published in: on huhtikuu 2, 2011 at 12:19 pm  Comments (9)  

The URI to TrackBack this entry is: https://octavius1.wordpress.com/2011/04/02/stubbin-ja-thorsin-viha-ja-sen-kulttuurihistoriallinen-tausta/trackback/

RSS feed for comments on this post.

9 kommenttiaJätä kommentti

  1. Freudenthalilainen rotuskeida elää ja voi hyvin ruotsinkielisen sivistyneistön keskuudessa. Paul Lillrank kirjoitti Höblässä 7.10.2010 suomalaisista ihan oikeasti rasistisen kirjoituksen, johon viitattiin Iltalehden pääkirjoituksessa.

    Lillrankin mukaan suomenkieliset olisivat jääneet alkeellisiksi metsäläiseksi, jos uljaat germaanit eivät olisi heitä sivistäneet. Professorin mukaan suomenkieliset ovat luoneet vain kummallisia urheilulajeja.

    Suomalaisten keskuudessa rotuteoriat eivät koskaan erityisemmin saavuttaneet suosiota. Rotuteorioiden kulta-aikana suomalaiset keskittyivät todistelemaan, että me emme ole mongoleja.

    Omat mielipiteeni kielikeskusteluun ovat seuraavat:
    – Suomen kaksikielisyys on keinotekoinen poliittinen konstruktio. Todellisuudessa ruotsi on vähemmistön kieli ja suomi maan pääkieli.
    – ruotsin kielen osaamisesta on työelämässä vain vähän hyötyä ruotsinkielisten alueiden ulkopuolella.
    – pakkoruotsi on kolmannen luokan poliittinen kysymys.

  2. On tosiaan aivan käsittämätöntä, että joka käänteessä rasisti-korttia heiluttava, RKP-henkinen porukka ei ole joutunut mihinkään vastuuseen oman aatteensa menneisyydestä.

    Kun otetaan huomioon, miten tarkasti kaikki vähänkin rasismiin verrattava ruoditaan mediassa, tämä asia on onnistuttu kuitenkin pitämään salassa. Parhaat propagandistit ja salaajat palkitaan vieläpä mitalilla ! !

    Meidän netsien tulee aloittaa massiivinen nettikampanja, jolla julkituodaan esim. Hra. Axel Olof Freudenthal:n ajattelua ja vaaditaan näitä herranterttuja kommentoimaan asiaa.

  3. Jos löydät kirjan Suomalaiset, outo Pohjolan kansa (Aira Kemiläinen) niin kantsii lukea, jos et ole lukenut ennen. Siinä käsitellään myöskin noita rotuteorioita. Kuinka monelle tulee mieleen se että Natsi-Saksa itse otti mallia Ruotsista, Uppsalan rotubiolgoisesta laitoksesta. Saksalaiset kävivät siellä opintomatkoilla ja kutsuivat sieltä vieraita kylään.

  4. Vasaran kommentista voi päätellä että pakkoruotsi ja kaksikielisyys ovat rahan polttamista.

    Olen havainnut että samat tahot ajavat sekä mokutusta, pakkoruotsia että ilmastohumppaa. Noissa on jotain yhteistä. Ne perustuvat pakottamiseen ja ne ovat rahan polttamista ja niitä ei saa arvostella.

  5. ”Vasaran kommentista voi päätellä että pakkoruotsi ja kaksikielisyys ovat rahan polttamista.”

    Mikä tahansa asia, joka tarkoittaa tarpeettoman asian opettamista huonosti motivoituneille opiskelijoille, on rahan polttamista. Kaksikielisyys aiheuttaa toki muitakin kustannuksia.

    Ymmärrän kyllä kaksikielisyyden historiallisen perustan. Itsenäisyyden alussa ruotsinkielinen väestönosa oli sekä kooltaan suurempi että muutoin merkittävämpi tekijä kuin nykyisin.

    Puhun siis kaksikielisyydestä poliittisessa mielessä enkä ota kantaa kulttuuriarvoihin.

  6. Miksi yrität tehdä Martti Pihkalasta jonkun svekomaanin suomalaisten vihaajan? Hänhän suomensi nimensä itse (ja Aleksander oli hänen isänsä).

    Ennen oli paljon erilaisia rotuteorioita, ja se, että vasemmisto suhtautuu niihin hysteerisesti, ei tarkoita, että itse pitäisi niistä yhtä paljon riemastua ja puhua heti kaasukammioista.

  7. Täälläpäässä on puolet sukua suomenruotsalaista.

    Siis sitä saariston sämre folkia, joka ei todellakaan äänestä sen enempää Asteroidi Tursasta, Aleksi Stupidoa kuin Stefu Waillinaistakaan.

    Ruukinmatruuna ei anna omassa suvussaan suomenruotsin kuolla, mutta ei myöskään todellakaan äänestä svekomaaneja.

  8. Hyvä Rafael K.

    Herra Pihkalan suuhun lainatut lauseet ovat aivan hänen omia tekstejään. Jos minä tulkitsen ne vihamielisiksi suomalaisia kohtaan, ja luulen, että en ole ainoa. (Tunnen Pihkalan lakonmurtamisjutut ja muut taustat kyllä.)

    Uskoisin, että et tainnut ymmärtää kirjoitukseni pointtia. Minulle (suomalainen VHM) on nyt aika säännöllisesti vittuiltu etenkin RKP:n ja Kokkareiden ruotsinkielisten taholta (=hallintokoneisto, jonka tulee palvella minua) jo usean vuoden ajan siitä, että olen rasisti, metsäapina tai vastaavaa sanomaa mitä Wallin, Stubb ja Thors suoltavat. He ovat sentään ministereitä.

    Esim Stubb: ”Suomi on täynnä piilorasisteja”.

    Ymmärtääkseni Suomi on ollut aika hyvin toimiva yhteiskunta ennen kuin stubbit ja thorssit tulivat kehiin hämmentämään soppaa.

    Mistä heidän ajattelunsa on peräisin? Mikä heitä vaivaa? Jos haastaa riitaa tarpeeksi, niin ainakin minun kanssani saattaa vaikka riidan saada aikaan.

    Uskoisin, että kaikkien intressi olisi heittää nämä riidanhaastajat lähimpään viemäriin, minne he kuuluvat.

    Ystävyydellä O.

  9. Kyllä sinä taidat olla ainoa, joka Pihkalan veljeksistä (Lauri ja Martti) svekofiilin eli ruotsalaismielisen saa!

    Se on totta, että molemmat veljekset olivat rotuhygienian ja eugeniikan kannattajia. Mutta eivät svekofilian hengessä vaan luodakseen Suomeen parempaa soturikansaa. Siis nimenomaan suomalaisista!

    Eugeniikan ja rotuhygienian ajatukset eivät olleet 20-luvun Euroopassa mitenkään poikkeuksellisia.

    Sinulla on hyviä kirjoituksia, mutta kannattaisi tehdä kotiläksyt vähän paremmin historiassa! Martti Pihkala oli yhtä isänmaallinen suomalainen kuin veljensä Lauri,joka opetti suomalaiset heittämään mm. käsikranuja ja hiihtämään kaukopartiossa.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: